De AC Rijksvakbonden zijn tegen controle van het vaccinatiebewijs door de werkgever

Maatregelen in het kader van de bestrijding van de pandemie moeten subsidiair, proportioneel en tijdelijk van aard zijn. Allereerst moeten dus alle voorzorgsmaatregelen worden getroffen, thuiswerken waar dat kan, anderhalve meter afstand houden op de werkvloer, voldoende ventilatie en voldoende beschermingsmiddelen ter beschikking stellen in die situaties daar waar er niet thuisgewerkt kan worden.

Pas als alle voorzorgsmaatregelen zijn uitgeput, pas dan kunnen andere maatregelen aan de orde komen waarbij een zeer grondige en met feiten gestaafde onderbouwing noodzakelijk is. Daarbij moet een tweedeling tussen werknemers te allen tijde worden voorkomen, waarbij de grondrechten van werknemers gewaarborgd blijven. Dat wil zeggen dat het recht op privacy en het recht op de lichamelijke integriteit niet mogen worden geschonden. Om die reden wijzen wij toepassen van CoronaCheck in de werksfeer en in het verlengde daarvan vaccinatieverplichtingen, pertinent af.

De AC Rijksvakbonden sluiten hiermee aan bij de uitspraak van het College voor de Rechten van de Mens bij beoordeling van de voorgenomen wetgeving:

“Hoe ingrijpender de maatregelen, des te groter de kans dat mensenrechten onder druk komen te staan. Het College maakt zich zorgen over de steeds verdergaande inperking van vrijheden en de impact daarvan op de samenleving. Het demissionaire kabinet heeft onvoldoende onderbouwd waarom uitbreiding van het coronatoegangsbewijs naar werk en onderwijs, en de invoering van 2G nu noodzakelijk zijn”.