Onderhandelaarsakkoord over uitwerkingen van een Nieuw Pensioenstelsel

‘Dames en heren, het is ons gelukt’, zo begon op 5 juni 2019 minister Koolmees (minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid) de aankondiging van een Pensioenakkoord op hoofdlijnen. [Klik hier voor de AC Rijksvakbonden Pensioenbrief juni 2019]. Veel punten uit dit pensioenakkoord moesten nog nader uitgewerkt worden. Deze uitwerking is nu gereed.

Wanneer gaan de pensioenen veranderen?
Als de achterban van de vakcentrales en het kabinet akkoord gaan met de uitwerkingen, dan wordt eerst de Pensioenwet gewijzigd. Dat vergt zo’n twee jaar. Vervolgens moeten alle pensioenregelingen in Nederland, en dus ook jouw ABP-pensioenregeling, worden aangepast. En uiteindelijk moeten pensioenfondsen hun (administratie)systemen aanpassen. Dit vergt tijd. De verwachting is dat in 2026 alle fondsen zijn overgestapt naar een nieuw pensioencontract.

Wat betekent e.e.a. precies voor jou als ABP-deelnemer?
Dat is nog niet precies bekend.
Als de wetgeving gereed is bepalen de sociale partners (werkgevers- en werknemersorganisaties waaronder de AC Rijksvakbonden) de passende regeling voor ABP. Dit gebeurt in de ABP Pensioenkamer. Details over de effecten van de uitwerking van het pensioenakkoord op jouw ABP-pensioen kunnen we op dit moment nog niet geven. Zodra we daar meer over weten, brengen we je uiteraard op de hoogte. Maar dat zal nog wel enige jaren duren.

In onze ‘Pensioennieuwsbrief juli 2020’ informeren we je over de uitwerkingen van het akkoord.

Voor nu alvast:
Dreigende kortingen van jouw ABP-pensioen in 2021 mogelijk van de baan
Minister Koolmees heeft wederom de pauzeknop ingedrukt voor wat betreft kortingen in 2021 wegens de ’uitzonderlijke economische omstandigheden’. Pensioenfondsen hoeven, net zoals in 2020, de toegezegde pensioenen in 2021 niet te verlagen als zij genoeg vermogen hebben om die voor 90% te dekken.