Vaste TOD 55+ blijft behouden

P-Direkt heeft een uitleg geplaatst over het vervallen van een aantal roostertoelagen. Hierover is bij leden onrust ontstaan, omdat gedacht wordt dat de vaste TOD 55+ zou worden afgebouwd. Dit gebeurt echter niet. De vaste TOD 55+ blijft gewoon bestaan.

Waar komt de verwarring vandaan?

De cao kent twee soorten vaste TOD:

- de vaste TOD als vervanging van de variabele TOD
- de vaste TOD 55+

Medewerkers in onregelmatige dienst hebben recht op een variabele TOD (een toelage per gewerkt uur). Tot 1 juli is het mogelijk om in plaats van die variabele TOD een vaste TOD te geven. Die vaste TOD is gebaseerd op de gemiddelde onregelmatigheid over een jaar. Je krijgt dan iedere maand hetzelfde bedrag ongeacht de hoeveelheid werk in de onregelmatigheid in die maand.

De vaste TOD 55+ is een afspraak die gemaakt is om het wegvallen van nachtdiensten op te vangen voor medewerkers die 55 jaar of ouder zijn. Die staat dus helemaal los van de mate van onregelmatigheid die je werkt.

Werkgever en vakbonden hebben afgesproken dat de vaste TOD als vervanging van de variabele TOD wordt afgeschaft per 1 juli 2024. Dat is waar het bovenstaande P-Direkt bericht over gaat.

Omdat de vaste TOD 55+ vaak gewoon vaste TOD wordt genoemd, kun je door het bericht van P-Direkt denken dat ook de vaste TOD 55+ gaat vervallen. Dit klopt dus niet. De vaste TOD 55+ blijft gewoon bestaan.